03. 07. 2024 | RÚSR | Doba čítania: 3 minúty
Túto situáciu zažil asi každý prenajímateľ: Inzercia beží, telefóny zvonia a na obhliadku chodí jeden záujemca za druhým. Nehnuteľnosť sa nepáči len jednému, ale hneď viacerým, a nielen to – rovno sa vyjadrili, že by si chceli byt prenajať! Čo teraz? Ako vybrať skutočne toho správneho nájomcu a vyhnúť sa najčastejším omylom?
Výber správneho nájomcu je kombináciou práce a tak trochu aj náhody, resp. šťastia. Aj keby sme mali úplne všetky dostupné informácie o záujemcovi, nie je to zárukou bezproblémového nájomného vzťahu, a naopak, nikto sa nebude spoliehať na takú náhodu, že by si pustil bývať do bytu osobu, o ktorej vôbec nič nevie. Základný check-in zadaním mena a priezviska do Google by mal byť povinnou jazdou pre každého prenajímateľa. Je to ale len minimum toho, čo všetko sa dá o nájomcovi zistiť. Prax ukazuje, že nechať preverovanie v rukách realitného makléra, ktorý pozná všetky dostupné možnosti, je tou lepšou voľbou, napriek tomu mnohí prenajímatelia pri hľadaní nájomcu opakujú tie isté chyby.

1. OMYL: Spoliehať sa sám na seba
Ak si myslíte, že preverenie nájomcu začína až potom, ako si ho pustíte do bytu, vyvedieme vás z omylu. Preverovanie začína už prvým kontaktom – telefonátom alebo správou. A záujemca, chtiac či nechtiac, ním vytvára obraz aj o sebe samom. No povedzte, kto na Vás urobí lepší dojem? Záujemca, ktorý sa predstaví, počujete, že čítal a porozumel inzerátu a chce si dohodnúť obhliadku alebo záujemca volajúci z anonymného čísla, ktorý reaguje vyhýbavo na akúkoľvek otázku. Čítať správne prvé reakcie záujemcu a vedieť vyhodnotiť jeho serióznosť si ale vyžaduje určitú prax.
„Spoliehať sa sám na seba nie je úplne najlepšou cestou. Ak preverenie necháte na realitného profesionála, už v tejto fáze vie overiť záujemcu v Blackliste Realitnej únie SR,“ radí realitný advokát Mojmír Plavec.
2. OMYL: Rozprávať viac ako nájomca
Druhou fázou preverenia je samotná obhliadka bytu. Neuzurpujme si zbytočne veľa času prezentovaním nehnuteľnosti a neustálym opakovaním informácií, ktoré máte v inzeráte. Záujemca inzerát čítal, zaujal ho a pre niečo sa rozhodol vybrať si váš byt. My potrebujeme zistiť, prečo tak urobil, preto nechajte hovoriť najmä záujemcu a správne sa pýtajte. Skúsený realitný maklér presne vie, akým spôsobom a kedy má čo do otázky sformulovať. Má za sebou školenia a prax na to, aby to prebiehalo príjemným konverzačným štýlom bez toho, aby sa záujemca cítil ako na výsluchu.
3. OMYL: Dôverovať ale nepreverovať
Záujemca o nájom Vám na obhliadke môže porozprávať čokoľvek. Známe slovenské príslovie nám ale pripomína, že dôveru treba aj preveriť. „Realitné kancelárie zapojené v službe Nájom plus+ majú k dispozícií 15 bezplatných a 4 spoplatnené nástroje na vyhľadávanie informácii o záujemcoch, vďaka ktorým dokážu lepšie a efektívnejšie zložiť mozaiku ich rizikovosti,“ vysvetľuje Plavec. Exekúcia, daňový dlh alebo pobyt na obecnom úrade? Nikto sa neschová.
4. OMYL: Podceniť varovné signály
Čo ak v procese overenia nič nezistíte alebo ide o mladého záujemcu, ktorý ešte nemal dosť času na vytvorenie negatívnej digitálnej stopy? Všímajte si varovné signály, známejšie pod pojmom red flags. Je dôležité rozpoznať, či sa týkajú vašich osobných preferencií v nájomnom vzťahu (napr. spôsobu obliekania záujemcu alebo jeho koníčkov), alebo sú skutočným signálom, že sa niečo v budúcnosti môže stať. „Ako príklad, ktorý pozná každý realitný maklér, by som uviedol záujemcu, ktorý sa potrebuje nasťahovať ihneď, ideálne hneď po obhliadke a samozrejme zmluvu ani nepotrebuje čítať. Tu by som určite spozornel,“ dodáva advokát Plavec.
